(လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးလုံးႏွင္႔
လူတစ္ဦး၏ ၾကီးပြားတုိးတက္မႈသည္
သစ္ပင္
ႏွင္႔ သစ္ေခါက္ ကဲ႔သုိ႔သာ ရွိသင္႔၏ ၊ ေက်ာင္းသား ႏွင္႔ ေက်ာင္းသား အက်ၤီကဲ႔သုိ႔ မၿဖစ္အပ္၊
၀တ္ခါစေတာ္ၿပီး ေနာင္ၾကီးလာသည္႔အခါ အက်ၤီကတုိ လူကၾကီးသြားသည္႔ အၿဖစ္မ်ိဳး
မၿဖစ္အပ္။
သစ္ပင္ၾကီးရင္႔သေလာက္
သစ္ေခါက္ကလည္း ရင္႔ေရာ္ထူထဲ၍ လာၿခင္းသာလွ်င္ သဘာ၀က်ေသာ တုိ္းတက္ၿခင္း ၿဖစ္ေပမည္၊-)
(
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ)
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမကို
ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊႐ူပရပ္၌ ၁၈၇၉ ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၇ ရက္ ၊ၿမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၁ ခုနွစ္
ၿပာသုိလၿပည္႔ေက်ာ္ (၁)ရက္ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ အဖ ဦးျမသာဦး၊ အမိ ေဒၚေအာင္ၾကြၿဖဴ တို႔မွဖြား
ျမင္ ခဲ့သည္။ေမြးခ်င္းမွာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမေလ်ာင္းလ်ာ ေပၚထြန္း ေအာင္၊ ညီငယ္ ေက်ာ္ထြန္းေအာင္
(ေနာင္ရွင္ အရိယဘြဲ႕ျဖင့္ထင္ ရွားခဲ့ေသာဆရာေတာ္) ႏွင့္ ညီမ မအိမ္စိုး တို႔ျဖစ္ၾက သည္။
(၁၃)
ႏွစ္အရြယ္တြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ေရႊေစတီေက်ာင္းဆရာေတာ္ထံ၌ ဖိုးသူေတာ္အျဖစ္ႏွင့္ မဂၤလသုတ္
၊ သဒၵါ ရွစ္ေစာင္၊ သၿဂိဳဟ္ကိုးပိုင္းအထိသင္ယူခဲ့သည္။
(၁၆)ႏွစ္အရြယ္တြင္ရွင္သာမေဏဝတ္ရာ“ရွင္ဥတၱမ”ဟု
တြင္ေလသည္။ ထိုမွတဖန္ ပခုကၠဴစာသင္တိုက္ႀကီး တြင္သြား ေရာက္သင္ၾကားလိုသျဖင့္ လူဝတ္လဲ၍
ဓါးေတာင္ဆရာေတာ္ဦးဂႏၶာႏွင့္ လိုက္သြားခဲ့သည္။ေတာင္ ငူတြင္ ရွင္သာမေဏစာျပန္ပြဲတစ္ခု၌
ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုရာ ပထမရခဲ့သည္။ဆရာေတာ္၏ ပညာအရည္အခ်င္း ကိုသေဘာက်ေသာ ေတာင္ငူၿမိဳ႕ရွိႂကြယ္ဝခ်မ္းသာေသာရွမ္းအ
မ်ဳိးသမီးႀကီးတစ္ဦးက သားအျဖစ္ေမြးစားကာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကာလကတၱားၿမိဳ႕သို႔ ပညာသင္ၾကားရန္ပို႔ေပးခဲ့သည္။
(၃) ႏွစ္အၾကာတြင္ အဂၤ လိပ္-ဗမာ (၁၀) တန္းအဆင့္ကို ေအာင္ျမင္ခဲ့ၿပီးဗမာျပည္သို႔ ျပန္လာခဲ့သည္။
သက္ေတာ္(၁၉)
ႏွစ္ႏွင့္ (၂) လတြင္ ေဆြမ်ဳိးနီးစပ္ေတာ္စပ္ေသာ ဘုံေဘဘားမား သစ္ကိုယ္စားလွယ္ဦးထြန္း
ေအာင္ေက်ာ္က ရဟန္းခံေပးခဲ့သျဖင့္ သာသနာေဘာင္သုိ႔ ျပန္ဝင္ခဲ့ေလသည္။
ထို႔ေနာက္
အိႏၵိယျပည္ ကာလကတၱားၿမိဳ႕သို႔ျပန္ႂကြ၍ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္တစ္ခုတြင္ ပါဠိႏွင့္ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ
ဧည့္ပါေမာကၡအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ရင္း သကၠဋစာေပ၊ဘဂၤါလီ၊ နာဂရီ စေသာ ေရွးေဟာင္းဟိႏၵီ စာေပမ်ား
ေလ့လာ သင္ၾကားခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က အိႏၵိယကြန္ဂရက္အသင္းႀကီးၿပီးလွ်င္ ဒုတိယအင္အား အႀကီးဆုံးျဖစ္သည့္
မဒရပ္ ၿပည္နယ္မွ နာမည္ေက်ာ္ ေခါင္းေဆာင္ၾကီး ပ႑ိတ္ ဟိႏၵဴ မဟာဆဗၺအသင္းႀကီး
ပ႑ိတ္မာလဗီးယားႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ အေရြးခံရာ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ အႏိုင္ရရွိကာ ဥကၠ႒ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။႔
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား ေခါင္းေဆာင္ ၾကီး အၿဖစ္ အသိအမွတ္ၿပဳထားေၾကာင္း ထင္းရွားေပၚလြင္ေစသည္။ ဆရာေတာ္သည္အိႏၵိယ၌ရွိေနစဥ္ ဗုဒၶတရား ႏွင္႔ဗုဒၶစာေပ ထြန္း ကားေရး အတြက္ ပါဠိ ပိဋကတ္ကုိ ေဒ၀နာဂရီ အကၡရာၿဖင္႔ အဦးဆုံးၾကိဳးပမ္းသူမွာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမပင္ ၿဖစ္ပါသည္။
ဆရာေတာ္ကုိ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ဗာရာဏသီၿမိဳ႔ (နာဂရီ ပရက်ာရုိနီဆဘာ) အမည္ ရွိ စာေပ အဖြဲ႔မွလည္း ဟိႏၵဴဘာသာ စြယ္စုံက်မ္းတြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအေၾကာင္းကုိ ေရးသားေဖၚၿပထား ပါသည္။ ဆရာေတာ္သည္အိႏၵိယ၌ ရွိေနစဥ္ ရတနာဂီရိစံ သီေပါမင္းႏွင္႔လည္း လွ်ိဳ႔၀ွက္စြာ ေတြ႔ဆုံခဲ႔ေသးသည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား ေခါင္းေဆာင္ ၾကီး အၿဖစ္ အသိအမွတ္ၿပဳထားေၾကာင္း ထင္းရွားေပၚလြင္ေစသည္။ ဆရာေတာ္သည္အိႏၵိယ၌ရွိေနစဥ္ ဗုဒၶတရား ႏွင္႔ဗုဒၶစာေပ ထြန္း ကားေရး အတြက္ ပါဠိ ပိဋကတ္ကုိ ေဒ၀နာဂရီ အကၡရာၿဖင္႔ အဦးဆုံးၾကိဳးပမ္းသူမွာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမပင္ ၿဖစ္ပါသည္။
ဆရာေတာ္ကုိ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ဗာရာဏသီၿမိဳ႔ (နာဂရီ ပရက်ာရုိနီဆဘာ) အမည္ ရွိ စာေပ အဖြဲ႔မွလည္း ဟိႏၵဴဘာသာ စြယ္စုံက်မ္းတြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအေၾကာင္းကုိ ေရးသားေဖၚၿပထား ပါသည္။ ဆရာေတာ္သည္အိႏၵိယ၌ ရွိေနစဥ္ ရတနာဂီရိစံ သီေပါမင္းႏွင္႔လည္း လွ်ိဳ႔၀ွက္စြာ ေတြ႔ဆုံခဲ႔ေသးသည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္အိႏၵိယျပည္တြင္
(၈) ႏွစ္ၾကာမွ် သီတင္းသံုးခဲ့ၿပီးေနာက္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္ ၍ပညာသင္ၾကားခဲ့ျပန္သည္။
ျပင္သစ္တြင္ ပညာသင္ၾကားေနစဥ္ ႐ုရွား-ဂ်ပန္စစ္ပြဲ (၁၉၀၄ –၀၅) ၌ ဂ်ပန္ ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံငယ္ကေလးက
႐ုရွားကဲ့သို႔ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံတစ္ခုကို အႏိုင္ရလိုက္သျဖင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကို စိတ္ဝင္စား
သြား သည္။
ထို႔ေနာက္စုေဆာင္းထားေသာေငြျဖင့္
ဆရာေတာ္သည္ရန္ကုန္ကုိ ေခတၱၿပန္လာၿပီး ၁၉၀၇ ခုႏွစ္မွာ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၄)ရက္ေန႔တြင္
ရန္ကုန္မွ စကၤာပူ ထုိမွတဆင္႔ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁၈)ရက္ေန႔မွာ စကၤာပူမွ ဂ်ပန္သို႔ ေရေၾကာင္း
ခရီး ျဖင့္သြားေရာက္ခဲ့သည္။ဂ်ပန္တြင္ (၅) ႏွစ္ခန႔္ ေနထုိင္ခဲ႔သည္။ တိုက်ဳိၿမိဳ႕သို႔ေရာက္ေသာအခါဗုဒၶဘာသာ
သိပၸံ ေက်ာင္းႀကီး၏ ဥကၠ႒ လႊတ္ေတာ္အမတ္ အိုတာနီ(ထိုစဥ္ကစက္မႈလက္မႈဝန္ႀကီး) ၏အေထာက္အပံ့ျဖင့္
ဗုဒၶသိပၸံ ေက်ာင္းႀကီးတြင္(၂) ႏွစ္ခန္႔ ပါဠိႏွင့္သကၠတဘာသာ ပါေမာကၡအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၌ ဆြမ္းစရိတ္မွ်သာယူ၍ ေစတနာျဖင့္ ဘာသာေဗဒပါေမာကၡအျဖစ္သင္ၾကားခဲ့ေလသည္။
ဂ်ပန္ျပည္ သို႔ေရာက္ရွိစဥ္က ဆရာေတာ္သည္ ဝါေတာ္ (၉) ဝါ မွ်ရွိၿပီး ျမန္မာ၊ပါဠိ၊ ဟိႏၵီ၊
သကၠဋ၊ ဘဂၤလီ၊နာဂရီ၊ အဂၤလိပ္ ၊ ျပင္သစ္ႏွင့္ ဂ်ပန္ဘာသာတို႔ကို ကြၽမ္းက်င္စြာ တတ္ေျမာက္ေနၿပီျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမဂ်ပန္ျပည္သို႔ေရာက္ရွိစဥ္အတြင္း
တ႐ုတ္အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ေဒါက္တာ ဆြန္ယက္ ဆင္ကလည္း ဂ်ပန္ျပည္တြင္ ေရာက္ရွိေနသည္။
တ႐ုတ္ေက်ာင္းသား အေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ပညာ သင္အျဖစ္ေရာက္ရွိေနၾကသည္။ တရုတ္ေက်ာင္းသားမ်ားသည္
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ ထံ ေရာက္လာ၍ၾသဝါဒ ခံ ယူၾကသည္။ ဆရာေတာ္က တ႐ုတ္ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဂ်ပန္ျပည္ႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္လွ်က္
တ႐ုတ္ျပည္လြတ္ေျမာက္ေရး ကို မည္သို႔ မည္ပံုေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း ၾသဝါဒေပးခဲ့ေလသည္။
တ႐ုတ္ေက်ာင္းသားမ်ား
ေျပာျပခ်က္အရေဒါက္တာဆြန္ယက္သည္ ဆရာဦးဥတၱမအေၾကာင္းသိရွိသြားၿပီး ဆရာ ေတာ္ထံ ကိုယ္တိုင္သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္၍ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
ေဒါက္တာဆြန္ယက္ဆင္သည္ ဦးဥတၱမအား အလြန္ ေလးစားၾကည္ညိဳသြားရာမွ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ သူႏွင့္အတူလိုက္ခဲ့ရန္
ပင့္ေဆာင္ေလသည္။ ဆရာေတာ္တကၠသိုလ္ မွ ခြင့္သံုးလယူၿပီးလွ်င္ ၁၉၀၉ ခုႏွစ္၌ ေဒါက္တာဆြန္ယက္ဆင္ႏွင့္အတူ
ဂ်ပန္မွကိုရီးယား၊ ကိုရီးယားမွတဆင့္ ဆိုက္ ပန္ကြၽန္း၊ ဆိုက္ပန္ကြၽန္းမွ မန္ခ်ဴးကိုး၊
ထိုမွတဆင့္ က်ိဖု၊ပီကင္း၊ ဟန္ေခ်ာင္၊ နန္ကင္း၊ ရွန္ဟိုင္း၊ အမိြဳင္ၿမိဳ႕ အသီး သီးသို႔
ခရီးလွည့္လည္ခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ျပည္မွအျပန္ကိုရီးယား၊
တ႐ုတ္ျပည္မွ တဆင့္ အင္ဒိုခ်ဳိင္းနားရွိဆိုင္ဂံု (ယခု ဗီယက္နမ္ ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ႏိုင္ငံဟိုခ်ီမင္ၿမိဳ႕ေတာ္)
သို႔ဝင္ေရာက္၍ လွည့္လည္ခဲ့ေသးသည္။ဆိုင္ဂံုတြင္
မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီး၏ သားေတာ္ ျမင္ကြန္းမင္းသားႀကီးႏွင့္ ေတြ႕ဆံုခဲ့ေသးသည္။ ၿမင္ကြန္းမင္းသားၾကီးပင္႔ဖိတ္ခ်က္အရၾကြေရာက္ၿပီး
ဆြမ္းဘုန္းေပး ရာ ၿမန္မာၿပည္ကိစၥကုိ လည္း ေဆြးေႏြးခဲ႔ၾကၿပီးမင္းသားၾကီးခမ်ာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေၾကာင္႔
မ်က္ရည္ မစဲ က်ရွာသည္ဟု သိရသည္၊ ျမင္ကြန္းမင္းသားႀကီးသည္၁၉၂၁ စက္တင္ဘာလ ၂၃ တြင္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ
ဆိုင္ဂံုၿမိဳ႕၌ ကံကုန္ခဲ့ သည္။
၁၉၁၁ခုႏွစ္တြင္
ဆရာေတာ္သည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ျပန္လည္ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ ဝိုင္အမ္ဘီေအေခၚ ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာဏယုဝအသင္းတြင္
စိတ္အားထက္သန္စြာ ဝင္ေရာက္ကူညီလုပ္ေဆာင္ခဲ့ရာ အစိုးရစံုေထာက္မ်ားက တေကာက္ေကာက္လိုက္ၾကေတာ့သည္။
ႏိုင္ငံေရး ဆရာေတာ္ပီပီ ျပတ္ျပတ္သားသားေျပာဆိုတတ္ေသာ ဆရာ ေတာ္ဦးဥတၱမကို အရဟတၱဇဂုဏ္ႏွင့္
မညီၫြတ္ ဟုဆိုကာ မည္သည့္ေက်ာင္းက လက္မခံသျဖင့္ သမိုင္းတြင္ (ယခုမရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္)
ရွိ အိမ္တစ္အိမ္တြင္သီးသန္႔ သီတင္းသံုးခဲ့ရေလသည္။
ဆရာေတာ္၏နယ္ခ်ဲ႕မေၾကာက္တရားမ်ားမွာ
တစတစလူသိမ်ားလာၿပီး တရားပြဲမ်ားလည္း စည္ကားလာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ သံဃာ ေတာ္မ်ားအား “ေက်ာင္းတြင္သာ က်ိန္း၍မေနၾကရန္ႏွင့္ တိုင္းျပည္သည္
ကြၽန္ဘဝသို႔ ေရာက္ေနပါက တိုင္းသူျပည္သားမ်ားသည္ ကၽြန္မ်ား ျဖစ္ၾက၍ ကြၽန္မ်ားကိုးကြယ္ေသာ
ဘာသာလည္း ကြၽန္ ဘာ သာ၊ ကြၽန္သာသနာပင္ျဖစ္မည္။ ကြၽန္ဘဝမွလြတ္ေျမာက္၍ သာသနာျပဳမင္း ေပၚေပါက္
မွသာလွ်င္ သာသနာ ေတာ္လည္း ႀကီးပြားထြန္းကားလာမည္” ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့ၿပီး
သံဃာ့ သမဂၢီမ်ားဖြဲ႕စည္းကာ လြတ္လပ္ ေရးရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းသင့္ေၾကာင္း ေဟာေျပာခဲ့သည္။
ၿမန္မာႏုိင္ငံအႏွံ႔ ခရီးလွည္႔လည္ကာ ၀ံသာနုရကၡိတ ေခၚ အမ်ိဳးဂုဏ္ေစာင္႔ထိန္းေရး၊ တုိင္းၿပည္ခ်စ္စိတ္အေၾကာင္းမ်ား
ေဟာေၿပာကာ (၀ံသာနု )အသင္းမ်ား တစ္တုိင္းၿပည္ လုံး အႏွံ႔ ဦးေဆာင္စည္းရုံးဖြဲ႔စည္းခဲ႔သည္၊
၁၉၁၂
တြင္ဂ်ပန္သို႔ျပန္ႂကြ၍ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္အထိ ဂ်ပန္ျပည္၌သီတင္းသံုးခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္
ၿမန္မာၿပည္အေပၚ ထားရွိေသာ ေစတနာ
1912 ခုႏွစ္ ေမလတြင္
ဂ်ပန္ၿပည္မွ ၿမန္မာၿပည္သုိ႔ေပးပုိေသာ စာသုံးေစာင္ မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
1912 ခုႏွစ္ ေမလ (17) ရက္
ေန႔စြဲပါ စာတစ္ေစာင္တြင္ ဤသုိ႔ေဖၚၿပထားသည္။
[ဂ်ပန္အိမ္တုိ႔သည္ စကၠဴအိမ္မ်ားၿဖစ္သည္႔အတြက္ အမဲေနရာ၊
အၿဖဴေနရာ ၊အ၀ါေနရာမ်ားရွိသည္။ ထုိေနရာတြင္ ေၿမၿဖဴႏွင္႔ၿဖစ္ေစ၊ ခဲတံႏွင္႔ၿဖစ္ေစ၊မီးေသြးႏွင္႔ၿဖစ္ေစ
မေရးၾက။ ၿမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔သည္ ထုိကဲ႔သုိ႔ ေရးၿခင္းကုိ အလြန္ တရာ အေလ႔အထရွိၾကသည္၊ ၿမန္မာၿပည္၌
အိမ္တံခါးေပါက္၌ေသာ္၄င္း၊ ထရံ၌ေသာ္၄င္း၊ စားပြဲခုံ၌ေသာ္၄င္း၊ စာသင္ေက်ာင္း၌ေသာ္၄င္း၊
ဘုန္းၾကီ၊းေက်ာင္း၌ ေသာ္၄င္း၊ မီးရထားတြဲေပၚ၌ေသာ္၄င္း၊ (ေရအိမ္)အိမ္သာ၌ေသာ္ ၄င္း၊ သာလာယံဇရပ္၌ေသာ္၄င္း
ေၿမၿဖဴ ႏွင္႔ၿဖစ္ေစ၊ မီးေသြး ႏွင္႔ၿဖစ္ေစ မေကာင္းေသာအၿခင္းအရာ၊ရုိင္းပ်ေသာ စာသားမ်ားကုိ
ေရးဆြဲ၍ထားတတ္ၾကသည္။ ယင္းသည္ ၿမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔တြင္ မေကာင္းေသာ အက်င္႔စာရိတၱၿဖစ္ ေၾကာင္းဟူ၍
ေဖၚၿပထားသည္။
1912 ခုႏွစ္ ေမလ(12)ရက္
ေန႔စြဲပါ စာတစ္ေစာင္တြင္ ဤသုိ႔ေဖၚၿပထားသည္။
ဂ်ပန္ၿပည္၌ ေမလ(7) ရက္ေန႔ က်ေသာအခါ တုိက်ိဳၿမိဳ႔ (ၿမဴနီစပါယ္)
အစုိးရမ်ားထံမွ ဆင္႔စာတြင္ အိမ္ကုိ ေကာင္း စြာ သန္႔ရွင္းရမည္ဆုိေသာေၾကာင္႔ အိမ္ကုိ
ေဆးေၾကာ၍ သန္႔ရွင္းၿပီးလွ်င္ ထားရေၾကာင္း၊ ဤဂ်ပန္ တစ္ၿပည္လုံး တြင္ ႏွစ္ ႏွစ္တစ္ခါ
ေမလက်ေသာအခါ တစ္ေန႔ကုိ လမ္းတစ္လမ္း ကြာတာတစ္ခု၊ အရပ္တစ္ရပ္ကုိ သန္႔ရွင္းရ ေၾကာင္း၊
ထုိသုိ႔သန္႔ရွင္းေသာအခါ ၀န္စည္စလည္ ပစၥည္းေသတၱာမ်ား၊ အသုံးအေဆာင္ အစခပ္သိမ္း တုိ႔ကုိ
လမ္း ေပၚမွာ ထုတ္၍ထားရသည္။ ဤကဲ႔သုိ႔ ထားၿပီးလွ်င္ ပုလိပ္အရာရွိၾကီးမ်ား၊ ပုလိပ္သားမ်ားႏွင္႔
သန္႔ ရွင္း ေရးၾကီး ၾကပ္သူမ်ား လာၿပီးလွ်င္ အိမ္တြင္းကုိ ၀င္ၿပီး အညစ္ အေၾကး ရွိသည္၊မရွိသည္၊
သန္႔ရွင္းသည္ မသန္႔ရွင္းသည္ကုိ ၾကည္႔ၿပီးလွ်င္ သန္႔ရွင္းေသာအိမ္ၿဖစ္ပါက ဤအိမ္သည္ ဤႏွစ္
အတြက္ သန္႔ရွင္း၍ စစ္ေဆး ၿပီး ေၾကာင္းကုိ ထုိ အိမ္တံခါး၀တြင္ စကၠဴေလးတစ္ခု ကပ္၍သြားေၾကာင္း၊ ထုိကဲ႔သုိ႔ ေကာင္းမြန္စြာ
သန္႔ရွင္း ရၿခင္း၏ အေၾကာင္းကား အညစ္အေၾကးမရွိ၍ လူမ်ား က်န္းမာစြာ ရွိေလေအာင္ ေရာဂါဆုိး၊
အနာဆုိး မၿဖစ္ ေလေအာင္ ပုလိပ္ေရာဂါ မၿဖစ္ရ ေလေအာင္ ၾကည္႔ရႈေစာင္႔မ ေစာင္႔ေရွာက္ရေၾကာင္းဟူ၍
ေဖၚၿပထားသည္။
1912 ေမလ(21)ရက္ ေန႔စြဲပါ
စာတစ္ေစာင္တြင္ ဤသုိ႔ေဖၚၿပထားသည္။
ဂ်ပန္ကၽြန္းတြင္ မိန္ကေလးၿဖစ္ေစ ၊ေယာက်ၤားေလးၿဖစ္ေစ ေၿခာက္ႏွစ္ေစ႔၍
မူလတန္း စာသင္ေက်ာင္းမွာ သင္ လွ်င္ ထုိလူကေလး မိန္းကေလးတုိ႔သည္ ညကုိ(10)နာရီမွအိပ္၍
မနက္ (5)နာရီကုိ အိပ္ရာမွ ထၾက ရမည္ ဟူ၍ အစုိးရမင္းမ်ားကပင္ ဥပေဒၿပဳ၍ထားသည္။ ဦးပဥၹင္းတုိ႔
ၿမန္မာလူမ်ိဳးတုိ႔ကား အအိပ္အေန၊ အစားအ ေသာက္၊ အေနအထုိင္ အစစအရာရာတုိ႔တြင္ စည္းကမ္းနည္းလမ္းမရွိသည္႔အတြက္ေၾကာင္႔
ပ်က္စီးၿခင္းမူလ ၿဖစ္ဟန္ရွိ ေၾကာင္း ဟူ၍ ဦးဥတၱမ ေပးပုိ႔ေသာ စာသုံးေစာင္တြင္ ဂ်ပန္တုိ႔၏
အေလ႔အထ၊ သန္႔ရွင္းေရး၊ စည္းကမ္းက်နပုံ တုိ႔ကုိ အတိအလင္း ကုိယ္ေတြ႔ေရးသားထားသည္ကုိ ဆရာေတာ္
ဦးဥတၱမေရးသားေသာ ဂ်ပန္ၿပည္အေၾကာင္း စာအုပ္၌ ေဖၚၿပထားသည္။ ]
၁၉၁၉တြင္
ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လည္ႂကြေရာက္လာၿပီး သူရိယသတင္းစာတိုက္တြင္ သီတင္းသံုးကာ “ဂ်ပန္ျပည္
အေၾကာင္း”စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ထုိစဥ္က သူရိယသတင္းစာ၌ အမ်ဳိးကိုေစာင့္ေရွာက္ရမည့္
ဝံသာႏုရကၡိတတရားမ်ားကိုလည္း လႈံ႔ေဆာ္ေရး သားခဲ့သည္။
(၁၉၁၉
ခုႏွစ္ ႏုို၀င္ဘာလတြင္ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ေမာ္တင္လမ္း ရွိ ေဒၚေစာခင္ အိမ္သုိ႔ၾကြေရာက္
လာခဲ႔ သည္႔အခါ ဆရာေတာ္နွင္႔အတူ ဦဘေဘ၊ဆရာလြန္း၊(ေနာင္ ဆရာၾကီးသခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း)တုိ႔
လည္းလုိက္ ပါလာ၏၊ ထုိစဥ္က ဆရာေတာ္ ေဟာေၿပာသည္မွာ ၿမန္မာၿပည္မွၿမန္မာမိန္းကေလးမ်ားအား ၿပည္ပသုိ႔ ေဆးလိပ္ လိပ္ရန္ေခၚသြားၾကရာမွ
တုိင္းတစ္ပါးသားလူမ်ိဳးၿခားမ်ားႏွင္႔ ညားၿပီး အတိဒုကၡ ေရာက္ေနခဲ႔ၾကေၾကာင္း ၊သုိ႔ၿဖစ္၍
ၿမန္မာမိန္းကေလးမ်ားအား ၿပည္ပသြားလာခြင္႔လက္မွတ္ ထုတ္မေပးရန္ အဂၤလိပ္အစုိးရကုိ
အေရးဆုိဖုိ႔ လုိလာ ေၾကာင္း၊ယင္းကိစၥကုိ လစ္လွ်ဴရႈထားမည္ဆုိပါကၿမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား
မ်ိဳးပ်က္ၾကမည္ၿဖစ္ရာ အသင္းအဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္း ၿပီးၿမန္မာမိန္းကေလးမ်ားအေရးကုိ ေဆာင္ရြက္ၾကရန္
အေရး တၾကီး လုိအပ္ ေနၿပီၿဖစ္ေၾကာင္းမိန္႔ဆုိခဲ႔သည္။) {2.9.2013 Weekly Eleven
Page 31}
ျမန္မာျပည္၏
ပထမဦးဆံုးတိုင္းျပဳျပည္ျပဳ ပုဂၢိဳလ္(သို႔) Statesmanတစ္ဦး၏
အမ်ိဳးသားေရးၾသ၀ါဒႏွင့္ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ
၁၉၁၉ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ၌ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၏ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ေမာ္တင္လမ္း(ယခုလွည္းတန္းလမ္း)ေထာင့္ရွိ ေဒၚေစာခင္၏ေနအိမ္သို႔ ၾကြေရာက္လာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ႏွင့္အတူ ထင္ရွားသည့္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္သည့္ ဦးဘေဘႏွင့္ဆရာလြန္း (ဆရာၾကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း)တို႔လည္း လိုက္ပါလာခဲ့ၾကသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမက..
"ျမန္မာျပည္က ျမန္မာမိန္းခေလးေတြကို ေဆးလိပ္လိပ္ဖို႔ ေခၚသြားခဲ့တာ တိုင္းတပါးမွာလူမ်ိဳးျခားေတြနဲ႔ရျပီး အတိဒုကၡေရာက္ေနခဲ့ၾကတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာမိန္းခေလးမ်ားကို ျပည္ပသြားလာခြင့္လက္မွတ္ထုတ္မေပးဖို႔ အဂၤလိပ္အစိုးရကို အေရးဆိုဖို႔ လိုလာျပီ။ ဒီလိုသာ လွ်စ္လွ်ဴရႈေနခဲ့ရင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြ မ်ိဳးပ်က္ၾကလိမ့္မယ္။ ျမန္မာမိန္းမေတြစုစည္းျပီး အသင့္အဖြဲ႔ဖြဲ႔လို႔ ျမန္မာမိန္းမမ်ား အခြင့္အေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ အေရးတၾကီးလိုအပ္ေနျပီ" ဟူ၍ မိန္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။
အဆိုပါၾသ၀ါဒသည္ ယခုေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အမ်ိဳးသမီးအသင္းအဖြဲ႔မ်ား၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပျဖစ္သည့္ ပထမဦးဆံုးေသာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး အစည္းအရံုးၾကီး (၀ါ) ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းအား အုတ္ျမစ္ခ်ေပးလိုက္သည့္ ၾသ၀ါဒပင္ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္၏ လမ္းညႊန္ခ်က္အရ ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းအား ဖြဲ႔စည္းရန္ သတင္းစာမွေန၍ ျမန္မာအမိ်ဳးသမီးမ်ားအား ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ စတင္ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ခဲ့သည့္ေနရာမွာ ေမာ္တင္လမ္း ေဒၚေစာခင္၏ ခင္ပြန္းဦးၾကဴပိုင္ဆိုင္ေသာ ၀က္စ္တန္စတိုး ရွဴးဖိနပ္ဆိုင္အေပၚထပ္တြင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား လက္ဖက္ရည္ေသာက္ ဖိတ္ၾကားရင္း ၁၉၁၉ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၆ရက္ ေန႔တြင္ ပထမဦးဆံုး ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းကို စတင္ဖြဲ႔စည္း ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ပထမဦးဆံုး ဥကၠဌမွာ ေဒၚစုျဖစ္သည္။
ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းသည္ ပြဲစားကိုျပဴးဆိုသူ ေခၚေဆာင္သြား၍ ပီနန္ကၽြန္းတြင္ ေသာင္တင္ကာအတိဒုကၡေရာက္ေနေသာ ေဆးေပါ့လိပ္လိပ္သူ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား ျဗိတိသွ်တို႔စရိတ္ျဖင့္ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လည္ေခၚေဆာင္ကာ ကယ္တင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ရွိ ဓာတ္ရထားမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား သီးသန္႔စီးခြင့္ရရွိရန္ ရထားဖက္ဆိုင္ရာလူၾကီးမ်ားထံ ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္မႈရရွိခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ၁၉၂၀ေက်ာင္းသားသပိတ္တြင္ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ တစ္ေက်ာင္းလွ်င္ စားစရိတ္၁၅က်ပ္စီျဖင့္ ေက်ာင္း၇ေက်ာင္းစီအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုမွတဆင့္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးသမ၀ါယမအသင္းကို တည္ေထာင္ျပီး ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ဘ၀ျမင့္မားေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။
(တင္ႏိုင္တိုး၏ ကိုလိုနီေခတ္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)ဘြရွင္ page Facbook.
၁၉၁၉ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ၌ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၏ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ေမာ္တင္လမ္း(ယခုလွည္းတန္းလမ္း)ေထာင့္ရွိ ေဒၚေစာခင္၏ေနအိမ္သို႔ ၾကြေရာက္လာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ႏွင့္အတူ ထင္ရွားသည့္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္သည့္ ဦးဘေဘႏွင့္ဆရာလြန္း (ဆရာၾကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း)တို႔လည္း လိုက္ပါလာခဲ့ၾကသည္။ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမက..
"ျမန္မာျပည္က ျမန္မာမိန္းခေလးေတြကို ေဆးလိပ္လိပ္ဖို႔ ေခၚသြားခဲ့တာ တိုင္းတပါးမွာလူမ်ိဳးျခားေတြနဲ႔ရျပီး အတိဒုကၡေရာက္ေနခဲ့ၾကတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာမိန္းခေလးမ်ားကို ျပည္ပသြားလာခြင့္လက္မွတ္ထုတ္မေပးဖို႔ အဂၤလိပ္အစိုးရကို အေရးဆိုဖို႔ လိုလာျပီ။ ဒီလိုသာ လွ်စ္လွ်ဴရႈေနခဲ့ရင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြ မ်ိဳးပ်က္ၾကလိမ့္မယ္။ ျမန္မာမိန္းမေတြစုစည္းျပီး အသင့္အဖြဲ႔ဖြဲ႔လို႔ ျမန္မာမိန္းမမ်ား အခြင့္အေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ အေရးတၾကီးလိုအပ္ေနျပီ" ဟူ၍ မိန္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။
အဆိုပါၾသ၀ါဒသည္ ယခုေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အမ်ိဳးသမီးအသင္းအဖြဲ႔မ်ား၏ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပျဖစ္သည့္ ပထမဦးဆံုးေသာ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီး အစည္းအရံုးၾကီး (၀ါ) ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းအား အုတ္ျမစ္ခ်ေပးလိုက္သည့္ ၾသ၀ါဒပင္ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္၏ လမ္းညႊန္ခ်က္အရ ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းအား ဖြဲ႔စည္းရန္ သတင္းစာမွေန၍ ျမန္မာအမိ်ဳးသမီးမ်ားအား ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ စတင္ဖြဲ႔စည္းထူေထာင္ခဲ့သည့္ေနရာမွာ ေမာ္တင္လမ္း ေဒၚေစာခင္၏ ခင္ပြန္းဦးၾကဴပိုင္ဆိုင္ေသာ ၀က္စ္တန္စတိုး ရွဴးဖိနပ္ဆိုင္အေပၚထပ္တြင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား လက္ဖက္ရည္ေသာက္ ဖိတ္ၾကားရင္း ၁၉၁၉ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၆ရက္ ေန႔တြင္ ပထမဦးဆံုး ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းကို စတင္ဖြဲ႔စည္း ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ပထမဦးဆံုး ဥကၠဌမွာ ေဒၚစုျဖစ္သည္။
ျမန္မာမိန္းမမ်ားအသင္းသည္ ပြဲစားကိုျပဴးဆိုသူ ေခၚေဆာင္သြား၍ ပီနန္ကၽြန္းတြင္ ေသာင္တင္ကာအတိဒုကၡေရာက္ေနေသာ ေဆးေပါ့လိပ္လိပ္သူ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ားအား ျဗိတိသွ်တို႔စရိတ္ျဖင့္ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လည္ေခၚေဆာင္ကာ ကယ္တင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ရွိ ဓာတ္ရထားမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား သီးသန္႔စီးခြင့္ရရွိရန္ ရထားဖက္ဆိုင္ရာလူၾကီးမ်ားထံ ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ရာ ေအာင္ျမင္မႈရရွိခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ၁၉၂၀ေက်ာင္းသားသပိတ္တြင္ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ တစ္ေက်ာင္းလွ်င္ စားစရိတ္၁၅က်ပ္စီျဖင့္ ေက်ာင္း၇ေက်ာင္းစီအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုမွတဆင့္ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးသမ၀ါယမအသင္းကို တည္ေထာင္ျပီး ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ဘ၀ျမင့္မားေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။
(တင္ႏိုင္တိုး၏ ကိုလိုနီေခတ္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးမ်ား စာအုပ္မွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)ဘြရွင္ page Facbook.
၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္
ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ား ပထမသပိတ္ စတင္ေမွာက္ခဲ့ရာ
ဆရာေတာ္က ေက်ုာင္းသားမ်ားသပိတ္ကုို ေအာက္ပါမွတ္ခ်က္စကားၿဖင္႔ အားေပးေထာက္ခံခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ
မွတ္ခ်က္စကား က
(လူဆုိတာ
ကုိယ္႔အခြင္႔အေရးကုိ ကုိယ္သိၿပီး မရ ရေအာင္ ၾကိဳးစားတတ္ရင္ ဒါကုိ လူစိတ္ရွိတယ္လုိ႔ဆုိတယ္၊
)
၁၉၂၁
ဒီဇင္ဘာလတြင္ ၿဗိတိသွ်အိမ္ေရွ႕စံေဝလမင္းသားကို သပိတ္ေမွာက္မႈျဖင့္ ဂ်ီစီဘီေအ ေခါင္း
ေဆာင္ (၉) ဦးကိုဖမ္းဆီးရန္ နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့ေသာေၾကာင့္ဆရာေတာ္သည္ သူရိယသတင္းစာမွ
“ဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ ေဒါက္ မင္းဗမာျပည္ကထြက္သြား” ဟူ၍ေၾကညာၿပီး နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္အစိုးရ
ကိုစိန္ေခၚခဲ့ရာ တျပည္လံုးက ဆရာ ေတာ္သတၱိႏွင့္ ဝံသာႏုစိတ္ဓါတ္ကို ခ်ီးက်ဴးခဲ့သည္။
၁၉၂၁ေဖေဖၚဝါရီ
၃ တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႕ဆုကလပ္ေက်းရြာတြင္လည္းေကာင္း၊
ေဖေဖၚဝါရီ (၅)ရက္ေန႔ တြင္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႕ တမာေတာေက်းရြာတြင္လည္း အမ်ိဳးသားေရးတရား
ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္အား 1921 ခုႏွစ္ မတ္လ(31)ရက္ေန႔တြင္ ဖ်ာပုံခရုိင္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႔႔နယ္၊ ဆုကလပ္ ေက်းရြာ၌ ေဟာေၿပာခဲ႔ သည့္ ကိစၥကုိ အစုိးရအား အၾကည္အညိဳပ်က္ေအာင္ ေဟာေၿပာ သည္ဟု ဆုိကာ ေက်ာင္းကုန္းၿမိဳ႔၌ တရားေဟာ ေနစဥ္္ ဖမ္းဆီးခံခဲ႔ရသည္၊ ဇူလိုင္လ ၄ရက္ တြင္ မအူပင္အေရးပိုင္ရံုးမွ အိႏၵိယ ရာဇ သတ္က်င့္ထံုး ဥပေဒပုဒ္မ ၁၂၄ (က) ႏွင့္ ၁၅၃(က)အရ အျပစ္ရွိေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္ဟုဆိုကာ ေထာင္ဒဏ္ ၁ ႏွစ္ ၈ လ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္အား ဖမ္းမိန္႔ထုတ္ေပးခဲ႔သူမွာ အေရးပုိင္ ဦးဘုိးလွ(သမၼတ ေဒါက္တာဘေမာ္ ၏ဖခင္) ၿဖစ္သည္။ 1922 ခုႏွစ္ ဇြန္လ (26)ရက္ေန႔တြင္ မအူပင္ေထာင္မွ ၿပည္လည္လြတ္ ေၿမာက္သည္။
ေဖေဖၚဝါရီ (၅)ရက္ေန႔ တြင္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႕ တမာေတာေက်းရြာတြင္လည္း အမ်ိဳးသားေရးတရား
ေဟာေျပာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္အား 1921 ခုႏွစ္ မတ္လ(31)ရက္ေန႔တြင္ ဖ်ာပုံခရုိင္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႔႔နယ္၊ ဆုကလပ္ ေက်းရြာ၌ ေဟာေၿပာခဲ႔ သည့္ ကိစၥကုိ အစုိးရအား အၾကည္အညိဳပ်က္ေအာင္ ေဟာေၿပာ သည္ဟု ဆုိကာ ေက်ာင္းကုန္းၿမိဳ႔၌ တရားေဟာ ေနစဥ္္ ဖမ္းဆီးခံခဲ႔ရသည္၊ ဇူလိုင္လ ၄ရက္ တြင္ မအူပင္အေရးပိုင္ရံုးမွ အိႏၵိယ ရာဇ သတ္က်င့္ထံုး ဥပေဒပုဒ္မ ၁၂၄ (က) ႏွင့္ ၁၅၃(က)အရ အျပစ္ရွိေၾကာင္းေတြ႕ရွိရသည္ဟုဆိုကာ ေထာင္ဒဏ္ ၁ ႏွစ္ ၈ လ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္အား ဖမ္းမိန္႔ထုတ္ေပးခဲ႔သူမွာ အေရးပုိင္ ဦးဘုိးလွ(သမၼတ ေဒါက္တာဘေမာ္ ၏ဖခင္) ၿဖစ္သည္။ 1922 ခုႏွစ္ ဇြန္လ (26)ရက္ေန႔တြင္ မအူပင္ေထာင္မွ ၿပည္လည္လြတ္ ေၿမာက္သည္။
၁၉၂၂ႏိုဝင္ဘာလ
(၉) ရက္ မွ( ၁၀)ရက္ ထိ သရက္ၿမိဳ႕တြင္ လႈိင္ပုေက်ာ္ ဂ်ီစီဘီေအ (ဝံသာႏု ဂ်ီစီဘီေအ) ႏိုင္ငံ
လံုးဆုိင္ရာ ဒႆမ
အၾကိမ္ ႏွစ္ပတ္လည္ညီလာခံ က်င္းပရာ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက ဒိုင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရ က်င္းပမည့္
ေရြးေကာက္ပြဲကို သပိတ္ေမွာက္ရန္ တရားေဟာေျပာခဲ့သည္။
[
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ သံဃာ့သမဂၢီအဖြဲ႔ၾကီးတြင္ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကုိ ထက္သန္တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ေဆာင္
ရြက္ေနေသာ သြက္လက္ခ်က္ခ်ာေသာ ဥပတိရုပ္အားၿဖင္႔လည္းေကာင္း
ဆြဲေဆာင္မႈရွိေသာ၊ ထက္ၿမက္ေသာ စိတ္ဓါတ္ရွိေသာ၊ အေၿပာအေဟာေကာင္းေသာ ဦး၀ိစာရ ကုိေတာ္
မ်ားစြာႏွစ္သက္ေတာ္မူသၿဖင္႔ နီးနီးကပ္ကပ္ ႏုိင္ငံေရး အသိပညာေပး၍ ေလ႔က်င္႔ပ်ိဳးေထာင္ရန္
အာသီသရွိေတာ္မူသည္။ ထုိေၾကာင္႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ဦး၀ိစာရ ကုိ ေခၚယူ၍ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၂ ခုနွစ္ တြင္ အိႏၵိယၿပည္ ဂါယာၿမိဳ႔၌က်င္းပေသာ
ၿပည္လုံးကၽြတ္ ကြန္ဂရက္ အသင္းၾကီး၏ ညီလာခံသုိ႔ တက္ေရာက္ေစခဲ႔သည္။ ထုိမွတဆင္႔ ကာလကတၱားသုိ႔
ၾကြေရာက္သီတင္းသုံးၿပီး ပါဠိ ၊သကၠဋ၊ ဟိႏၵီ စာေပမ်ားကုိေလ႔လာ လုိက္စားေစခဲ႔သည္။ ခရစ္ႏွစ္
၁၉၂၃ ၊ၿမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၅ ခုႏွစ္ေနာက္ တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ဦး၀ိစာရကုိေခၚ၍ က်ိဳကၡမီ ေရး ၊ၿမိတ္၊
ထား၀ယ္၊ တနသၤာရီၿမိဳ႔မ်ားသို႔ ဆားခ်က္ ခြန္ မတရားစီးၾကပ္ ေကာက္ခံေနမႈအတြက္ ၀ံသာနုတရားမ်ား
လွည္႔လည္ေဟာၾကားရန္ အတူတကြ ပထဆုံး အ ၾကိမ္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူေလသည္၊ ယင္းေနာက္ပုိင္းတြင္ ဦး၀ိစာရအား လက္ရုံးသဖြယ္ အားထားေတာ္မူ သည္႔ အေလ်ာက္
အတူတကြ တြဲဖက္၍ ေဟာေၿပာရန္ ေခၚေဆာင္သြားေလ႔ရွိသည္။
(သန္း၀င္းလိႈင္ေရးသားေသာ ရုပ္ထုမွေၿပာေသာ ၿမန္မာ႔သမုိင္း၀င္ ပုဂၢိဳလ္ထူးမ်ားမွ)]
(သန္း၀င္းလိႈင္ေရးသားေသာ ရုပ္ထုမွေၿပာေသာ ၿမန္မာ႔သမုိင္း၀င္ ပုဂၢိဳလ္ထူးမ်ားမွ)]
၁၉၂၄ၾသဂုတ္
၁၆ တြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕မွ ဦးခ်စ္လိႈင္ ဂ်ီစီဘီေအဝံသာႏုမ်ားက ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအားတရားေဟာ
ေျပာရန္ဖိတ္ၾကားထားသည့္ အတြက္ မႏၱေလးသို႔ႂကြသြားရာ ရွမ္းစုဘူတာမွ ဓါတ္ရထား လမ္းတေလွ်ာက္ပင့္
ေဆာင္ေနစဥ္ (၈၄) လမ္း ႏွင္(့ ၃၁) လမ္း အေရာက္တြင္ ဒိစႀတိတ္ရာဇဝတ္ဝန္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ
ပုလိပ္ အဖြဲ႕ ႏွင့္ လူထုအဓိကဂုဏ္းျဖစ္ပြားရာ ဆရာေတာ္ဦးစႏၵိမာ ေသနတ္ဒဏ္ရာျဖင့္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ရသည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ
ႏွင့္ ဦးဉာဏုတၱရ၊ ဦးေကတုတို႔အားလည္း ပုဒ္မ ၁၄၄ အရ မႏၱေလးမွ ခ်က္ခ်င္းထြက္ခြာရန္ အမိန္႔ထုတ္ခဲ့သည္။
၁၉၂၄စက္တင္ဘာ
၂၁ရက္ေန႔ တြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ မႏၱေလးအဓိက႐ုဏ္းေၾကာင့္ တပည့္ဒါယကာမ်ား ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား
အဖမ္းခံရ ေၾကာင္းသိရေသာအခါ မိမိလည္း ေထာင္က်ခံရန္ဆံုးျဖတ္ၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လမ္းမ ေတာ္ရပ္
ဘုန္ႀကီးလမ္းႏွင့္ က်ဳံးႀကီးလမ္းေထာင့္ရွိ ရာဖီ ႐ုပ္ရွင္ နန္းေတာ္႐ံု၌ က်င္းပသည္႔ ၿမိဳ႔လုံးကၽြတ္ အစည္း အေ၀း၌ မေၾကာက္တရား
မ်ားေဟာေၿပာရာ အစုိးရအေပၚ အၾကည္အညိဳပ်က္ေအာင္ လႈံ႔ေဆာ္ေဟာေၿပာမႈၿဖင္႔ 1924 ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလတြင္
ရာဇသတ္ပုဒ္မ ၁၂၄ (က)ၿဖင္႔ ဒုတိယအၾကိမ္ အလုပ္ၾကမ္း ႏွင္႔ ေထာင္ဒဏ္ (၃)ႏွစ္ ဒုတိယအၾကိမ္
အၿပစ္ေပး အက်ဥ္းက်ခံရသည္။ ဒီဇင္ဘာလ (၂၂) ရက္တြင္ ဆရာေတာ္၏ အယူခံလႊာ တင္သြင္းမႈကို
တရား႐ံုးခ်ဳပ္မွ ပယ္ခ်၍ စီရင္ခ်က္ကို အတည္ျပဳခဲ့သည္။ 1927 ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ တြင္ ေထာင္ မွၿပန္လည္လြတ္ေၿမာက္သည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား
အမ်ိဳးသားႏုိင္ငံေရးလုပ္၍ အလဇၹီရဟန္းသာၿဖစ္ေၾကာင္း ႏွိမ္႔ခ်ေၿပာဆုိေသာ ဆာ ေဂ် ေအေမာင္ၾကီး
စကားေၾကာင္႔ ရႈတ္ခ် ကန္႔ကြက္ဆႏၵၿပပြဲ မ်ား အနက္မွ 1927 ခုႏွစ္ ေဖေဖၚရီလ(၂၀) ရက္တြင္
ေရႊတိဂုံကုန္းေတာ္ေပၚ၌ က်င္းပေသာ လူထုအစည္းအေ၀းၾကီးသည္ ၾကီးက်ယ္စြာ ရႈတ္ခ် ကန္႔ကြက္
ဆႏၵၿပပြဲ ၿဖစ္သည္၊ ထုိစဥ္က လူထုပရိတ္သတ္ သုံးေသာင္းေက်ာ္ တက္ေရာက္ၾကသည္၊ အစည္းအေ၀း၏
သမာပတိမွာ ထုိစဥ္က အမ်ိဳးသားေကာလိပ္ ပေရာ္ဖက္ဆာ
ဆရာလြန္း (ဆရာၾကီး သခင္ကုိယ္ေတာ္မိႈင္းၿဖစ္သည္)။
ေထာင္မွျပန္လြတ္ၿပီးေနာက္
ပဲခူးၿမိဳ႕ တြင္ ၁၉၂၇ မတ္လ(၁၉)ရက္ မွ (၂၂)ရက္ ထိက်င္းပေသာ ဦးစိုးသိမ္း ဂ်ီစီ ဘီေအ၏
၁၄ ႀကိမ္ေျမာက္ ညီလာခံတြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမမွ တရားေဟာစင္ျမင့္၌ သကၤန္း႐ံုကိုလွန္ကာ
အက်ဥ္းသားဝတ္စံုျဖင့္ အက်ဥ္းသားဘဝက ေနထိုင္ခဲ့ရပံုကို တကာ တကာမ ပရိသတ္မ်ားအားျပသခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္
အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အနယ္နယ္သို႔လွည့္လည္၍ ဝံသာႏုတရားမ်ား ေဟာေျပာရာ ၁၉၂၈ တြင္ တတိယအႀကိမ္ အဖမ္းခံရျပန္သည္။
ေထာင္မွျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ၿပီးေနာက္အိႏိၵယျပည္
ႏွင့္ ျမန္မာျပည္သို႔ ကူးခ်ည္သြားခ်ည္လုပ္ေနရင္း“တ႐ုတ္ ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေၾကာင္း”
စာအုပ္ႏွစ္အုပ္ကို ဓါတ္ပံုမ်ားျဖင့္ ေဝေဝဆာဆာထုတ္ေဝခဲ႔သည္။
၁၉၃၅
စက္တင္ဘာလ(၉)ရက္ေန႔ တြင္ အိႏၵိယအစိုးရ အက္ဥပေဒအရ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၏ျပည္နယ္
တခု မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ၿဗိတိသွ်အင္ပါယာအတြင္း သီးျခားႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။
၁၉၃၅
ႏိုဝင္ဘာလ( ၁၁)ရက္ တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဂ်ဴဗလီေဟာ၌ ျပည္လံုးကြၽတ္အစည္းအေဝးက်င္းပရာ ဆရာေတာ္
ဦးဥတၱမ က ဥကၠ႒အျဖစ္ေဆာင္ရြက္၍ တရားေဟာေျပာခဲ့သည္။
ထိုအစည္းအေဝးမွ ေအာက္ပါ
ဆုံးၿဖတ္ခ်က္မ်ားကုိ အတည္ၿပဳႏုိင္ခဲ႔သည္။
(၁)
ျမန္မာျပည္ပ်က္စီးရာပ်က္စီးေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဂိုဏ္းဂဏကြဲျပား၍ ၾသဇာမ်ားေနမႈကို လံုးဝရပ္ေစလ်က္
အင္အားအႀကီးဆုံးျဖစ္ေသာ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရး ညီၫြတ္ေရးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္တစ္ခု တည္ေထာင္ရန္။
(၂)
ဦးကြာဝိႏၵာဓိပတိ၊ ဦးေညယ်၊ဦးဝါသဝႏွင့္ ဦးဥတၱမကိုယ္ေတာ္တို႔အား ညီၫြတ္ေရးကို ႀကိဳးပမ္းေဆာင္
ရြက္ရန္အတြက္
လံုးဝတာဝန္လႊဲ အပ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႏွစ္ရပ္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။
၁၉၃၆
ႏိုဝင္ဘာလ( ၁၀)ရက္ မွ( ၁၄)ရက္ ထိ ျမန္မာႏိုင္ငံစီရင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈအက္ဥပေဒ (၉၁ ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး)
အရ ပထမဆံုး ေအာက္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပခဲ့ရာ ငါးပြင့္ဆိုင္ပါတီမွ ႏွစ္ဦး အႏိုင္ရရွိခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္ ဦး ဥတၱမ အား ငါးပြင့္ဆိုင္ပါတီ၏ပင့္ဖိတ္ခ်က္အရ အၿမိဳ႕ၿမိဳ႕အနယ္နယ္တြင္ လွည့္လည္၍
တရားေဟာေျပာခဲ့သည္။
ၿမန္မာနုိင္ငံကုိ
လုံး၀လြတ္လပ္ေသာ အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာပုိင္ဆုိင္ေသာ ဆရာေတာ္၏ ရည္မွန္းခ်က္သည္ တစ္စ တစ္စ ပီၿပင္လာေသာအခါ အာဏာပါ၀ါ လုိခ်င္သူမ်ားသည္(ဟုမ္းရူး
ႏွင္႔ ဒုိင္အာခီ) သူ႔ဖက္ကုိယ္ဖက္ နုိင္ငံေရး လြန္ဆြဲ အားၿပိဳင္မႈတြင္ မလုိသူကတစ္မ်ိဳး
လုိသူကတစ္ဖုံ အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖုံဖုံ ၿဖစ္လာေသာေၾကာင္႔ ဆရာေတာ္သည္ ၾကီးစြာ စိတ္မေကာင္းၿဖစ္ကာ
စိတ္ေထာင္း ကုိယ္ေၾက မက်န္းမမာၿဖစ္လာသည္။
ဆရာေတာ္၏ ဘ၀နိဂုံး
ဆရာေတာ္သည္ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္
ေညာင္တုန္းေက်ာင္း၌သီတင္းသံုး၍ ဆင္းဆင္းရဲရဲ ခ်ဳိ႕တဲ့စြာ ျဖစ္သလိုေန၊ ျဖစ္သလို ဆြမ္းဘုန္းေပးကာ
လွည့္လည္သြားလာရင္း ၁၉၃၉ ၾသဂုတ္တြင္ သိမ္ျဖဴလမ္းႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လမ္း ေထာင့္၌ မိုးသဲသဲရြာေနစဥ္အတြင္း
သတိေမ့လဲက်ေနသည္ကို သခင္လြင္ကေတြ႕ရွိ၍ တိုးတက္ေရး သတင္း စာတိုက္မွ အ လုပ္သမားမ်ားႏွင့္အတူ
ဆရာေတာ္အား ေညာင္တုန္းေက်ာင္းတိုက္သို႔ လန္ျခားျဖင့္ ပင့္ေဆာင္ ပို႔ခဲ့ရသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ဆရာေတာ္သည္ က်န္းမာေရးျပန္လည္ နာလန္မထူႏိုင္ေတာ့ဘဲရန္ကုန္ေဆးရံုႀကီးသို႔
ပို႔ေဆာင္ ကု သခဲ့ရသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ၿမန္မာသကၠရာဇ္
၁၃၀၁ ခုႏွစ္ ၀ါေခါင္လၿပည္႔ေက်ာ္ (၁၁)ရက္ 1939 ခုႏွစ္ စက္ တဘၤာ လ(9) ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿပည္သူ႔ေဆးရုံၾကီးတြင္
ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္၊ ဆရာေတာ္ရုပ္ကလပ္ကို ေဆးရံု၌ မပုပ္မသိုးေအာင္ ေဆးစိမ္ကာ မွန္ေခါင္းသြင္း၍
ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး (၃)ရက္ေၿမာက္ စက္တဘၤာ(၁၁)ရက္ ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ေတာ္၀န္
ဦးဘ၀င္း ဦးစီး၍ ပုဇြန္ေတာင္ ေညာင္တုန္း ေက်ာင္း၌ ဆရာေတာ္၏ အႏၱိမစ်ာပန ကုိ စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ
က်င္းပျပဳ လုပ္ခဲ့ၾကသည္၊ ပ်ံလြန္ေတာ္မူစဥ္
ဆရာေတာ္၏ သက္ေတာ္ မွာ (၆၀) ႏွစ္ ၀ါေတာ္မွာ (၄၁) ရွိၿပီး ငယ္ၿဖဴရဟန္းေတာ္တစ္ပါးၿဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး (၉) ႏွစ္မွ်ၾကာေသာ္ ဆရာေတာ္ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ႔ေသာ ၿမန္မာ႔လြတ္လပ္ေရးပန္းတုိင္းကုိ
ၿမန္မာတုိ႔ အေရာက္ခ်ီတက္ ႏုိင္ ခဲ႔ၾကေလသည္။
ဂုဏ္ၿပဳခံမႈမ်ား
ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီး
၂ ရက္အၾကာ စက္တင္ဘာလ (၁၁) ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေသာ ျမန္မာျပည္ ေအာက္ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝး၌
လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား အားလံုး ဝမ္းနည္းသည့္အထိမ္းအမွတ္ျဖင့္ ငါးမိနစ္ခန္႔ မတ္ တတ္ရပ္၍ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအား
အ႐ိုအေသ ဂါရ၀ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ဟံသာ၀တီေျမ၏ မင္းတိုင္ပင္အမတ္ ဦးသင္း
ေမာင္က တင္သြင္းၿပီး လႊတ္ေတာ္ တက္ေရာက္သူ မင္းတုိ္င္ပင္အမတ္ အားလုံးက တညီတညႊတ္ တည္း
အတည္ျပဳ ၾကသည္။
ၿပည္ေထာင္စု ဆုိရွယ္လစ္သမၼတ ၿမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ၊ပညာေရး၀န္ၾကီးဌာန၊
အေၿခခံပညာ သင္ရုိးညႊန္းတမ္း၊ သင္ရုိးမာတိကာႏွင္႔ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္ ေကာ္မတီက ထုတ္ေ၀ခဲ႔သည္႔
စတုတၳတန္းတြင္ 1988-89 ပညာသင္ နွစ္အထိ ၿမန္မာ႔သမုိင္းစာအုပ္တြင္ ဆရာေတာ္၏ အတၳဳပၸတၱိအက်ဥ္းကုိ ထည္႔သြင္းေဖၚၿပ သင္ၾကားေစခဲ႔သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႔တြင္လည္း ကုိလုိနီေခတ္ကပင္ ေရႊတိဂုံ ဘုရား ေတာင္ဘက္ေၿခရင္းရွိ ကန္ေတာ္မင္ပန္းၿခံကုိ
ဆရာ ေတာ္အား ဂုဏ္ၿပဳေသာအားၿဖင္႔ ဦးဥတၱမပန္းၿခံဟု ေၿပာင္းလဲ မွည္႔ေခၚေစခဲ႔ၿပီး ကဗၺည္းသစ္ ေရးထုိးခဲ႔ၾကသည္။
ၿမန္မာ႔လြတ္လပ္ေရးဗိမာန္ႀကီးကို ဦးစြာပႏၷက္ခ်ခဲ့ေသာ ေက်းဇူးရွင္
အာဇာနည္ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ အား ေနာင္ လာ ေနာက္သားေတြအားလံုးအၿမဲတေစသတိရၾကေစရန္အတြက္ စစ္ေတြၿမိဳ႔
သမဂၢအဖြဲ႔က ဦးစီးကာ 1947 ခုနွစ္ စက္တဘၤာလ(9)ရက္ေန႔တြင္ အခမ္းအနားတစ္ရပ္ကုိ ေရႊတိဂုံေၿခရင္းရွိ
ပုလိပ္သမဂၢ အေဆာက္အဦး၌ က်င္းပခဲ႔ သည္၊ ထုိေန႔ကုိပင္ ဦးဥတၱမေန႔အၿဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္းက်င္းပလာၾကသည္။
စစ္ေတြၿမိဳ႔တြင္ ဦးဥတၱမ အသင္းႏွင္႔ ဦးဥတၱမပန္းၿခံတုိ႔ကုိ တည္ေဆာက္ဖြဲ႔စည္းခဲ႔ၾကသည္၊
စစ္ေတြၿမိဳ႔ ဦးဥတၱမပန္းၿခံတြင္ ရွိေသာ ဦးဥတၱမ ေၾကးရုပ္ကုိ 1963 ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ(10)
ရက္ ၾကာသပေတးေန႔တြင္ အခမ္းအနားၿဖင္႔ သြန္းလုပ္စုိက္ထူ ဖြင္႔လွစ္ ခဲ႔ၾကသည္။
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ မွတ္တမ္းတင္ေသာအားၿဖင္႔
အိႏၵိယႏုိင္ငံ ဗာရာဏသီၿမိဳ႔ရွိ နာဂရီပရ က်ာရ္ နီဆဗၺ အမည္ရွိေသာ စာေပအဖြဲ႔အစည္းက
ထုတ္ေ၀သည္႔ ဟိႏၵဴဘာသာစြယ္စုံက်မ္းတြင္ ၿမန္မာ့ လြတ္ လပ္ေရး တုိက္ပြဲေခါင္းေဆာင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအေၾကာင္းကုိ
အက်ယ္တ၀င္႔ တခမ္းတနား ေရးသားေဖၚၿပ ဂုဏ္ၿပဳ ထားေလသည္။
ဂ်ပန္ႏုိင္ငံကလည္း ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက ဂ်ပန္ဘာသာၿဖင္႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမအေၾကာင္း စာအုပ္မ်ား ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ႔ၾကသည္၊ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီလက္ထက္မွယေန႔တိုင္ဦးဥတၱမပန္းျခံကို
ကန္ေတာ္မဂၤလာပန္းျခံဟု အမည္ ေျပာင္းလဲ ၍ ဦးတၱမေန႔က်င္းပျပဳလုပ္ျခင္းကိုလည္း လံုးဝဖ်က္သိမ္းလိုက္ေလသည္။အမ်ဳိး
ဘာသာ သာသနာ စည္ပင္၀ေၿပာ ေအာင္ႏွင္႔ ၿမန္မာႏုိင္ငံ
လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေရွ႕ေဆာင္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား၌ ထင္ရွားခဲ့ ေသာ
ဆရာေတာ္မွာ အသွ်င္ ဦးဥတၱမျဖစ္သည္ကုိ ၿငင္းပယ္ရမည္မဟုတ္သည္မွာ အမွန္ပင္ၿဖစ္ပါသည္။ ၿမန္မာ
နုိင္ငံ တြင္ အမ်ိဳး သားႏိုင္ငံေရးလုပ္၍ ပထမဆုံး ေထာင္ခ်ခံရေသာ ပုဂၢိဳလ္မွာလည္း ဆရာေတာ္
ဦးဥတၱမပင္ ၿဖစ္ေပသည္။
စာကိုး
(၁)
ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္းအတြဲ (၈) ရန္ကုန္၊ စာေပဗိမာန္ ၁၉၇၅။
(၂)
ဦးဘရင္(ဗမာ့ေခတ္)၊ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၊ ရန္ကုန္၊ သမမိတၱစာေပ ပ- ႀကိမ္ ၁၉၅၅။
(၃)
သခင္လြင္၊ဦးဥတၱမလက္ေရြးစင္၊ ရန္ကုနု္ ျမစိန္စာေပ ပ- ႀကိမ္ ၁၉၆၇။
(၄)
သန္းဝင္းလိႈင္၊႐ုပ္ထုမွေျပာေသာျမန္မာ့သမိုင္းဝင္ပုဂၢိဳလ္ထူးမ်ား ဒုတိယအႀကိမ္ ကံ့ေကာ္ဝတ္ရည္
စာေပတိုက္၂၀၀၇။
(၅) ဦး ဇ၀န ေရး ေဆာင္းပါး(အင္တာနက္)
(၆)
ေဒၚဧဧဇံ လက္ေရးမူ(ရခုိင္စာေပႏွင္႔ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႔)
(၇)
ၿမန္မာ၀ီကီပီးဒီးယား အခမဲ႔လြတ္လပ္စြယ္စုံက်မ္း (အြန္လုိင္း)
ေမာင္ျဖဴ(ၾကြီတဲကၽြန္း)
(2013)
http://www.uottamafoundation.blogspot.com/2014/08/blog-post_76.html#more
0 comments:
Post a Comment